Pravidla slowpitche
Slowpitch je pálkovací hra podobná baseballu a softballu. V poli je 10 hráčů, při co-ed variantě 5 žen a 5 mužů. Na pálku může chodit 10 nebo 12 hráčů a vždy se musí střídat ženy s muži. Nadhazovač(ka) trefuje strike zónu oboučkem, který zajistí, že rychlost nadhozuje je malá.
Slowpitch a především ten smíšený, skýtá zajímavé taktické varianty, kdy se odpalem záměrně míří do mezer nebo na krásnější polovinu obrany. Pálkaři se naopak gentlemansky zdržují odpalovaní na nadhazovače.
CO-ED slowpitchi se tím, že obsahuje jak ženský tak mužský element, dostává další dimenze. Asi není moc kolektivních sportů, kdy hrají kluci a holky společně.
Pro Slow-Pitch platí Pravidla softballu (+dodatek_k pravidlům) schválená Českou softballovou asociací a následující úpravy:
- Rozměry hřiště:
Metová dráha 19,81 m (65 ft), nadhazovací vzdálenost 15,24 m (50 ft), minimální vzdálenost plotu ve vnějším poli 83,82 m (275 ft), maximální vzdálenost plotu ve vnějším poli 91,44 m (300 ft) - Hráči:
V poli hraje 10 hráčů, ve vnitřním resp. vnější poli musí být vždy 2 muži a 2 ženy, nadhazovač a chytač musí být opačného pohlaví. Je možné hrát v 9 hráčích, pak je chybějící hráč v pořadí na pálce vždy aut a dále ve vnitřním resp. vnějším poli, podle toho, kde hrají jen tři polaři, musí být vždy alespoň jeden muž a jedna žena. - Pořadí pálkařů:
Na pálku musejí nastupovat vždy muži a ženy střídavě. - Meta zdarma:
Míč je mrtvý. Dostane-li metu zdarma muž, jde rovnou na druhou metu (musí se však dotknout 1. mety, jinak lze hrát hru na výzvu). Další pálkař (žena) jde normálně na pálku s výjimkou, když jsou dva auty. Pak má právo volby, buď může pálit nebo si může rovněž vzít metu zdarma a jít rovnou na 1. metu. - Úmyslná meta zdarma:
Nadhazovač nemusí nadhazovat, pouze oznámí svůj úmysl hlavnímu rozhodčímu. Míč je mrtvý. - Území chytače:
Chytač musí zůstat ve svém území, dokud míč:- není odpálen,
- nedotkne se země nebo domácí mety,
- nedosáhne území chytače.
- Nadhoz musí mít převýšení mezi 1,8 m a 3,6 m od země. Nadhazovač nesmí nadhazovat přímo rukavicí (rukou, na které má rukavici).
- Nenadhozeno je když:
- nadhazovač nadhodí během přerušení hry,
- míč vypadne nadhazovači při nápřahu,
- pokud hráč nebo kouč vykřikne „time“ nebo jiné slovo při pokusu donutit nadhazovače k nesprávnému nadhozu. V takovém případě je celé druţstvo napomenuto a při příštím přestupku je dotyčný hráč nebo kouč vyloučen ze hry.
- Nesprávný nadhazovač:
Je takový nadhazovač, který může pokračovat ve hře, ale je vyloučen z nadhazování za:- nepřiměřenou rychlost či nedostatečné převýšení nadhozu po předchozím napomenutí,
- to, že učinil po upozornění jakýkoliv pohyb související s nadhozem, aniž přitom měl obě nohy na nadhazovací metě.
- Pálkaři:
Nesmějí narazit míč ani „čopovat“, tzn. srazit míč přímo před sebe tak, aby se odrazil vysoko do vzduchu. - Strike-zóna:
Je určena kolenem přední nohy a ramenem zadní ruky. - Extra player:
2 extra hráči (1 žena a 1 muž) mohou být použiti za následujících podmínek:- start EP musí být oznámen před utkáním a celé utkání se musí hrát ve 12 hráčích, nedodržení znamená skreč,
- EP musí zůstat po celé utkání na stejném místě v pořadí pálkařů,
- všech 12 hráčů chodí na pálku, kterýchkoliv 10 hraje v poli. Hráči do pole se mohou střídat za předpokladu, že hraje stále 5 žen a 5 mužů, pořadí pálkařů musí zůstat stejné,
- EP může být kdykoliv vystřídat hráčem, který dosud nehrál. EP se může po vystřídání jednou vrátit do hry.
- Homeruny:
Počet homerunů v utkání je omezen na 5.- Pokud míč přeletí ohrazení hřiště až po tom, co byl tečován polařem, nepočítá se takový homerun do tohoto limitu.
- Každý pálkař, který odpálí další homerun nad tento limit, je aut, míč je mrtvý a běžci nemohou postupovat.
- Homerun se započítá družstvu i v případě, že pálkař nebo běžci neudělali bod
- Rozdíl bodů: 12 bodů po 5. směně, nebo 20 bodů po 4. směně.
- Strike:
- je každý nadhoz, který projde strike-zónou nebo který pálkař prošvihne; strike není nezapočítán, pokud pálkař prošvihne míč, který se před tím dotkl domácí mety nebo země; po každém neodpáleném nadhozu je míč mrtvý,
- foul-tip a foul-ball při třetím striku znamená aut.
- Ball:
- je každý správně nadhozený míč, který neproletí strike-zónou a který pálkař neprošvihl, nebo který se dotkne domácí mety nebo země před domácí metou; míč je mrtvý,
- každý nesprávný nadhoz, který pálkař neprošvihl. V důsledku nesprávného nadhozu se běžci neposouvají zdarma po metách. Pokud pálkař švihne, pravidlo o nesprávném nadhozu neplatí.
- Krádež mety:
není dovoleno, běžec může opustit metu ve chvíli, kdy pálkař odpálí, míč dosáhne domácí mety nebo se před ní dotkne země. Po každém neodpáleném nadhozu je míč mrtvý a běžec se musí vrátit na metu. - Přerušení hry:
Vždy, když je podle názoru rozhodčího rozehra evidentně ukončena, měl by přerušit hru. - Výstroj a výzbroj:
Hráči nemusejí používat helmy, chytač nemusí pouţívat ani chrániče ani masku. Hráči nesmějí používat obuv s kovovými výstupky na podrážkách (spikes) ani podobné z tvrdého plastu nebo polyuretanu.